درمان با لیزر پرتوان، یک روش جدید برای رهایی از بسیاری از عارضه های دردناک می باشد. لیزر درمانی، سلول ها را با وارد کردن انرژی نور لیزر به بافت، تحریک می کند. لیزر پرتوان با قدرت بالا یک روش بدون درد، ایمن و نسبتا عاری از عوارض جانبی می باشد که از آن به عنوان یکی از شیوه های جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات و همچنین برای رفع درد های عصبی، عضلانی و اسکلتی استفاده می شود. مطالعات زیادی نشان می دهند که لیزردرمانی ، فرایند بهبود یک زخم یا جراحت را تسریع می کند و همین اثر را بر  روی درمان درد های عصبی، عضلانی و اسکلتی نیز دارد.

درمان کشیدگی ماهیچه با لیزر پرتوان با قدرت بالا یک پیشرفت تکنولوژیکی نسبت به لیزر تراپی سرد بوده و قابلیت درمان سطح  بسیار زیادی را نسبت به لیزر سرد، داراست. تحریک زیستی توسط نور لیزر، منجر به رشد و ترمیم بافت می شود. این عمل باعث تسریع فرایند ترمیم زخم و همچنین کاهش چشمگیر درد، التهاب و شکل گیری بافت اسکار می شود.

اثر لیزر درمانی بر بدن

اثرات زیستی لیزر درمانی (به دست آمده از مطالعات بالینی و آزمایشات) :
بافت آسیب دیده و ناکارآمد را تحریک به بهبودی می کند.
اثر ضد التهاب: نور لیزر باعث تاخیر خون شاهرگی شده و همچنین دستگاه لنف را تحریک به فعالیت بیشتر می کند (مایعات مناطق متورم را خالی می کند). بنابراین باعث اِدِم و در نتیجه درد کم تر می شود.
ضد درد (اثر مسکن). اثر لیزر بر روی سلول های عصبی جلوی انتقال پیام درد به مغز را گرفته و حساسیت عصب را کم تر می کند.  همچنین مکانیزم تسکین درد طبیعی بدن را تحریک کرده که عبارت است از ترشح مقادیر زیاد اندورفین و انکفالین از مغز و غدد فوق کلیه.
تسریع فرایند ترمیم بافت و رشد سلولی. لیزر درمانی پر توان با نفوذ عمیق در بافت، باعث سرعت بخشیدن به تولید مثل و رشد سلولی می شود. هنگامی که سلول های تاندون ها، استخوان ها، رباط ها و ماهیچه ها در معرض اشعه ی لیزر قرار بگیرند، تولید مثل و ترمیم آن ها سریع تر خواهد شد.
بهبودی عملکرد اعصاب. بهبودی کند عملکرد اعصاب در بافت آسیب دیده، می تواند باعث بی حسی یا اختلال در عملکرد اندام های مختلف شود.با تقبل هزینه لیزر دیسک کمر ، لیزر به فرایند وصل شدن دوباره ی اعصاب شتاب داده و و دامنه ی پتانسیل عمل را به  جهت بهینه سازی فعالیت عضلات، افزایش می دهد.
بهبود فعالیت های عروقی. لیزر درمانی پر توان باعث ایجاد مویرگ های جدید در بافت آسیب دیده شده، فرایند بهبود را سرعت بخشیده، زخم ها را زود تر می بندد و بافت اسکار را کاهش می دهد.
کاهش تشکیل بافت فیبروز. لیزر درمانی با قدرت بالا، تشکیل بافت اسکار ناشی از بریدگی، خراش، سوختگی یا جراحی را کاهش می دهد.
ترمیم سریع تر زخم ها. لیزر درمانی پر توان تولید فیبروبلاست (واحد های سازنده ی کلاژن که در ترمیم زخم مورد نیازند) را تحریک می کند.

کاربرد های لیزر درمانی

لیزر پرتوان در هر دو نوع عارضه ی مزمن و حاد کار آمد است. ازجمله درمان کمردرد با لیزر و درمان دردهای پشت و گردن، تاندونیت، آسیب های ورزشی، درد آرنج و آرنج تنیس بازان و آسیب های کشش مکرر مانند سندرم تونل کارپ. لیزر درمانی برای درمان صدمات اسکلتی عضلانی حاد یا مزمن و شرایط بحرانی و بهبود جراحات، تنها از یک طول موج نور گسیل‌شده از یک دیود لیزری با شدت کم یا از دیودهای شب نما با شدت بالا برای تسکین دردها از جمله درمان درد آرنج استفاده می‌کند.
برخی از افراد برای کاهش کمر درد خود، بلافاصله به سراغ گزینه جراحی می‌روند، اما توصیه پزشکان ، برخلاف آن است، مگر اینکه شما سایر گزینه‌های درمانی فوق‌الذکر از جمله درمان دیسک کمر با لیزر را امتحان کرده باشید. با این حال، اگر هیچ یک از این روش‌ها برای شما نتیجه‌بخش نباشد، ما به شما توصیه می‌کنیم لیزر پرتوان و لیزر فیزیوتراپی را امتحان کنید.
لیزر درمانی مادون قرمز با تحریک آنزیم سیتوکروم اکسیداز در میتوکندری سلول‌های شما عمل می‌کند. این عمل موجب افزایش گردش خون میکرو و جریان سلول‌های قرمز خون در منطقه تحت درمان می‌شود. تقبل قیمت لیزر فیزیوتراپی و درمان با لیزر پرتوان  به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند و باعث افزایش‌ ترمیم بافت در بافت‌های نرم و سخت، از جمله ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رباط‌ها می‌شود. همچنین با اکسیژن رسانی به بافت‌های شما عملکرد وریدی و لنفاوی را باز می‌گرداند.
تحقیقات  اخیر نیز اثر گذاری موثر لیزر پرتوان روی عارضه های دردناکی چون فیبرومیالژیا، میگرن، سر گیجه، استئوآرتریت و آرتروز روماتوئید را نشان می دهند.

عارضه های درمان شده توسط لیزر درمانی با قدرت بالا

زخم هایی که بهبود نمی یابند
سر درد های میگرن
آسیب به استخوان
التهاب زائده ی فوق لقمه ای (آرنج تنیسور ها)
پیچ خوردگی یا کشیدگی
آسیب ناشی از فشار مکرر
فاسئیت پلانتار
درد نوروژنیک
سندرم درد های کمپلکس (پیچیده) موضعی / دیستروفی سمپاتیک رفلکسی
فیبرومیالژیا
نورالژی (درد) عصب سه قلو
آرتروز روماتوئید
استئوآرتریت
درد اسکلتی عضلانی
سر درد های میگرن
بیماری پارکینسون

فلج بل

درمان با لیزر پر توان چه حسی دارد
بیماران معمولا احساس گرمی و آرامش عمیق را توصیف می کنند. می توان انتظار داشت که نتایج پس از حدود 3 تا 5 جلسه شروع به ظاهر شدن کنند. هر جلسه ی درمان لیزر در فیزیوتراپی می تواند بین 10 تا 20 دقیقه به طول بیانجامد. اکثر موارد درد، در بین 5 تا 10 جلسه از بین می روند. نتایج اغلب دائمی اند. درمان نوروپاتی (آسیب به اعصاب) معمولا در 15 تا 20 جلسه انجام شده و اگر اثر آن دائمی نباشد، طولانی مدت خواهد بود.

تعداد جلسات مورد نیاز درمان با لیزر
عارضه ی مورد درمان و وضعیت کلی سلامت بیمار، تعیین کننده ی تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر درمانی در فیزیو تراپی می باشند. برخی از بیماران پس از 1 تا 3 جلسه احساس راحتی می کنند ولی به طور میانگین 4 تا 10 جلسه مورد نیاز است. عارضه های مزمن مانند نوروپاتی ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند. زمان هر جلسه درمان بین 5 تا 30 دقیقه است که بستگی به ناحیه ی مورد درمان و نوع عارضه دارد.

عوارض و خطرات
لیزر پرتوان، بدون درد و ایمن بوده و فاقد عوارض جانبی است. در طی درمان، بیمار یک اثر گرمای ملایم را احساس کرده که در بیشتر موارد همراه با احساس آرامش عمیق است. درمان به وسیله ی لیزر پرتوان در موارد بارداری، تومور های پوستی بد خیم و یا استفاده از دارو هایی که نسبت به نور حساسیت ایجاد می کنند، انجام نمی شود. به دلیل نفوذ لیزر در پوست، یک افزایش دمای موضعی در پوست مشاهده خواهد شد. در طی لیزر تراپی هیچ گونه لوسیون و پماد موضعی نباید مورد استفاده قرار بگیرد. در طی عمل لیزر درمانی پر توان، برای جلوگیری از عوارض لیزر درمانی ، عینک محافظ چشم مورد نیاز است.

کلینیک تخصصی باران افتخار دارد به عنوان اولین و مجهزترین مرکز تخصصی فیزیوتراپی در شرق تهران همراه با جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی و طب سوزنی وسالن تخصصی ورزشی در خدمت شما عزیزان و مراجعین عزیز باشیم.