شا ک ویو تراپی Extracorporal shock wave therapy ESWT روش درمانی جدیدی است که در آن با استفاده از امواج صوتی پر قدرت درد ناشی از بعضی بیماری های سیستم حرکتی بدن انسان را کاهش میدهند.

یک شوک ویو یا موج شوکی نوعی موج قوی ولی بسیار کوتاه مدت ست که از صوت سریعتر حرکت میکند. مثال هایی از این نوع موج های شوکی موج ایجاد شده در هنگام رعد و یا موج ایجاد شده در هنگام شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیما است. Extracorporal به معنای خارج از بدن است به این منظور که دستگاه مولد موج در خارج از بدن قرار گرفته است.

کاربردهای شاک ویو تراپی

در فیزیوتراپی غالباً شاک ویو برای درمان اختلال‌های مزمن تاندون‌هاو عضله‌ها، تسکین درد گردن و کمر و نقاط ماشه‌ای به کار برده می‌شود. شاک ویو تراپی در مقایسه با درمان متداول و قدیمی‌تر توسط دست و ابزار خاص کارآمدتر و سریع‌تر است و نتایج حاصل از آن در دراز مدت چشمگیرتر است. عارضه‌هایی که معمولاً با این روش درمان می‌شوند عبارت‌اند از:

درد شانه

• اپی کوندیلیت یا آرنج تنیس‌بازان یا درد آرنج

• کمر درد

• گردن درد

• درد تاندون آشیل

• درد کتف

• شاک ویو درمانی جهت التهاب تاندون کشکک زانو (پاتلا)

• درمان نقاط ماشه‌ای

• شانه منجمد (یخ زده)

• التهاب مفصل کتفی ـ بازویی پیش از ابتلا به آرتریت (التهاب مفصل)

• خار پاشنه : شاک‌ویوتراپی یک روش درمانی مدرن و بسیار موثر است که در آن امواج صوتی با انرژی بسیار بالا به ناحیه‌ی آسیب‌دیده فرستاده می‌شوند. این روش درمانی نوآورانه، موجب تغییرات پاتالوژیکی در تاندون‌ها، رباط‌ها، کپسول‌هاف عضلات و استخوان‌ها می‌شود ، روش موثری برای درمان خار پاشنه بوده و درد ناشی از آسیب‌دیدگی را به طور سیستماتیک بر طرف می‌کند. نتایج حاصل از شاک‌ویوتراپی تنها پس از 3 یا 4 جلسه درمانی نمایان می‌شوند. این روش درمانی علاوه بر تسکین درد خار پاشنه ، موجب بازیابی کامل دامنه‌ی حرکتی پا شده و در نتیجه تاثیرات مثبتی بر سطح کیفی زندگی شما خواهد داشت.

• تغییرات ناشی از آرتروز ـ علائم ثانویه

• التهاب تاندون آشیل

• درد پاشنه پا

• اپی کوندیلیت زند زبرین و خارج آرنج

شاک ویو تراپی با توجه به تأثیر بازسازی کننده و التیام بخشی بافت نرم در پزشکی ورزشی کاربرد بسیار دارد. بنابراین دوران بهبود پس از آسیب دیدگی را می‌توان با بهره‌گیری از این روش به حداقل رساند. موارد استعمال شاک ویو تراپی عبارت‌اند از:

• تورم عضلانی

• درمان بدشکلی طولانی مدت مفصل

• درد کشاله ران

• درد مفصل ران

• کمر درد

تـاریخچـه استفـاده از شـاک ویـوهـا

طی درمان در موارد مذکور یکی از عوارض جانبی مثبت مشاهده کاهش ضخامت بافت چربی هیپودرم ، یکنواختی شکل پوست و سفتی قوام آن به مدت طولانی بود که این مساله منجر به استفاده از امواج صوتی در موارد زیبایی شد و این مورد براساس مشاهدات و تجربیات متعدد درحدی گسترش یافت که امروزه امواج صوتی علاوه بردرمان مناطقی از بدن که مبتلا به سلولیت هستند ، جهت سفتی دائمی بافت همبند نیز مورد استفاده قرار می گیرند و از نکات مثبت استفاده از آنها عدم نیاز به بی حسی و عوارض جانبی است . تا بحال مطالعات متعددی موفقیت این روش درمانی را در مواردی مانند سلولیت ، استریا ، استرچ مارک ، اسکارها و چین و چروک های پوستی اثبات کرده اند
مـوارد درمـان
با توجه به اثرات بیولوژیک رادیال شاک ویوها ، موارد درمانی مختلفی به بهترین شکل با این سیستم ها درمان می شوند : ب
ـــ سلـولیـت

ـــ اصـلاح دفـورمیتـی هـای پـوستـی
ـــ استـریـا و استـرچ مـارک

ـــ بهبـود نـاهمـواری هـای پـس از لیپـوسـاکشـن
ـــ لیپـوادم

کلینیک تخصصی باران افتخار دارد به عنوان اولین و مجهزترین مرکز تخصصی فیزیوتراپی در شرق تهران همراه با جدیدترین  تجهیزات فیزیوتراپی و طب سوزنی وسالن تخصصی ورزشی در خدمت شما عزیزان و مراجعین عزیز باشیم.